Olej je potrebné pravidelne kontrolovať, dopĺňať a vymieňať. Ak je v motore starý olej alebo je ho primálo, môže to znamenať rýchlu smrť.
Na to, aby motor mohol fungovať, potrebuje olej. Ten sa stará o premazávanie všetkých pohyblivých častí a ich bezproblémový chod. Nie všetci si však uvedomujú, že olej má oveľa viac funkcií. Slúži totiž aj ako tesnenie medzi piestami a valcami, na chladenie motora a odstraňuje nielen zvyšky po horení paliva, ale aj drobné kovové piliny z opotrebovania materiálu.
Ruku na srdce. Kedy ste si naposledy kontrolovali olej? Mnohí motoristi sa spoliehajú na návštevu servisu. A žiaľ neraz dodržiavajú nereálne dlhé intervaly, ktoré udávajú výrobcovia. Ideálny interval je totiž oveľa kratší. Olej by sa mal meniť každých 10 000 až 12 000 km. Bez ohľadu na to, čo tvrdí výrobca auta alebo oleja. Ak máte olej v aute dlhšie, odporúčame zostať v servise a pozrieť sa na to, čo mechanik z motora vypustí. Zaručene vám spadne sánka. Obvykle to totiž býva čierna voda. Doslova.
Prečo je vôbec potrebné kontrolovať olej?
Ako sme už spomínali, olej má v motore viacero úloh: mazanie, tesnenie, chladenie a čistenie. Tie však môže plniť iba vtedy, ak ho je v motore dostatok. Každé auto olej spotrebúva, nakoľko časť oleja sa spáli alebo odparí. V minulosti sa vychádzalo z toho, že auto spotrebuje pol litra oleja na tisíc kilometrov. Moderné autá sú oveľa menej „smädné“, spotreba závisí od veľkosti motora a neraz aj od štýlu jazdy.
Väčšina áut má na palubnej doske varovnú kontrolku oleja, ktorá sa rozsvieti, keď senzory zaregistrujú príliš nízku hladinu. Ide však o absolútne minimum a pre motor už môže byť neskoro. Je lepšie tomu predchádzať pravidelnou kontrolou a dolievaním oleja.
Ako často je potrebné kontrolovať?
V prípade oleja platí: radšej častejšie. Ak sa rozhodnete skontrolovať olej pri každom treťom tankovaní, ste na správnej ceste. Jedinou výnimkou sú staršie vozidlá s vysokou spotrebou oleja. Ich majitelia by mali pre istotu kontrolovať olej pri každom tankovaní. Odporúčame ho skontrolovať aj pred každou dlhou jazdou, napríklad cestou na dovolenku.
Ako často sa musí dopĺňať olej?
Akonáhle na sonde zbadáte, že olej je na značke minima alebo je dokonca ešte nižšie, musíte ihneď doplniť olej. Otvor na dolievanie oleja je obvykle ľahko prístupný navrchu motora a označený žltou ikonou olejničky. Množstvo oleja, ktoré musíte doplniť, závisí od hladiny a presné údaje nájdete v manuáli k vozidlu. Medzi minimálnou a maximálnou značkou na sonde je rozdiel zhruba jeden liter. Keďže laik nemusí hneď odhadnúť potrebné množstvo oleja, odporúčame postupovať pomaly. Pozor, pred opätovným dolievaním, počkajte niekoľko minút, aby sa olej usadil. Používajte handru alebo utierky a pred každým meraním sondu utrite.
Príliš málo oleja
Ak je v motore primálo oleja, hrozia rozsiahle a neopraviteľné škody. Dochádza totiž k tzv. požieraniu piestov a následne k zadretiu motora. Bez dostatočného mazania totiž vo valci vzniká obrovské trenie a s ním výrazne narastá teplota. V extrémnom prípade sa teplota vo vnútri valca zvýši natoľko, že piest sa doslova pripečie na stenu valca. Motor sa zastaví, ojnica sa môže odtrhnúť, kľukový hriadeľ a ojničné ložiská sa zdeformujú. To v podstate znamená nezvratné poškodenie a motor je zrelý akurát do šrotu.
Príliš veľa oleja
No ani priveľa oleja nie je ideálne riešenie. Ak pri dolievaní prekročíte maximum, môže sa olej speniť a stratiť mazacie schopnosti. Naviac vzniká riziko, že olej sa dostane do nasávania a spôsobí tam škody.
Prečo je potrebné meniť olej?
Aj motorový olej starne a opotrebúva sa. Aditíva sa postupne strácajú, olej sa znečisťuje kovovými pilinami, zvyškami z horenia a prachom. Časté studené štarty benzínových motorov naviac vedú k riedeniu oleja nespáleným palivom. Na krátkych trasách sa v olejovom systéme môže vyzrážať voda, čo pochopiteľne zhoršuje mazacie schopnosti. Olej v dieselových motoroch sa môže zahustiť sadzami.
Ktorý olej je správny?
Informáciu o tom, ktorý typ oleja potrebujete, nájdete v manuáli k vozidlu. Odporúčame vždy používať uvedený typ, v opačnom prípade by mohli nastať škody a za určitých okolností by ste mohli stratiť záruku.
V zásade sa oleje rozdeľujú podľa viskozity, ktorú možno odčítať z dvoch čísiel uvedených na každom balení, napríklad, 10W-40 alebo 5W-30. Číslo pred „W“ označuje viskozitu oleja pri nízkych teplotách, druhé číslo viskozitu pri 100°C. Čím nižšie číslo, tým viskóznejší olej.
Okrem toho sa oleje rozdeľujú na relatívne jednoduché a lacné minerálne oleje, vyrábané z ropných destilátov, a drahšie syntetické oleje chemicky vyrábané z ropy. Výrobcovia pridávajú do väčšiny svojich olejov rôzne aditíva, aby ovplyvnili ich viskozitu. V obchodoch síce môžete nájsť aj dodatočné prísady, ktoré môžete sami primiešať do oleja, vzhľadom na kritický význam oleja pre motor však rozhodne neodporúčame ich kúpu ani používanie.
Možno oleje miešať?
V zásade nič nestojí v ceste miešaniu rovnocenných olejov. Dávajte si iba pozor na to, aby nešlo o motory pre rôzne motorové koncepty. Napríklad, dieselové motory potrebujú špeciálne oleje s menším obsahom fosforu, síry a sírneho popola. Tieto aditíva sú určené najmä pre benzínové motory, v dieseloch môžu zapríčiniť upchanie filtra pevných častíc.